A rovatnyitóban ígértem, hogy nem
csak versmegzenésítésekkel fogok foglalkozni, de olykor kitérek a zenei
hatásokra, költészeti vonatkozásokra is. Ez éppen egy ilyen poszt, vagy éppen
egy olyan helyzet, amikor a versmegzenésítés tulajdonképpen mellékterméke egy
előttem kibontakozó költői világ megismerésének, melyre itt is felhívnám a
figyelmet!
Lukács Izabella verseivel 2017
őszén kerültem kapcsolatba. Olvasva az interneten néhány alkotását verseket
kértem tőle közlésre a Comitatus folyóirat számára. A küldött versek
lenyűgözték az akkori szerkesztőséget – ahogy engem is. Verseihez bemutatkozó
szövegként mindössze ennyit csatolt:
„Lukács Izabella vagyok. 1996-os
évjáratú. Zalában élek, Lovásziban vagyok otthon. 13 éves korom óta írok, 2010
óta közlöm írásaim a poet.hu felületén, 2011-ben publikáltam először, mint a
Beri Róbert által szerkesztett Megbúvó csillagok 3., majd a 2014-es
Vers-esszenciák antológia. 2013-tól a Pannon Írók Társasága Lenti Csoportja -
Csordás János Kör, s a 2014-ben kiadott, Szemes Péter szerkesztésében megjelent
Csönddel Cserepezve antológia szerzői gárdájának tagja vagyok. Közben és eztán
közölt a Napút, a Pannon Tükör, a Szózat és több internetes portál.”
Több tucat versét a szerkesztőség
rendelkezésére bocsátotta szabad felhasználásra.
Néhány versében azonnal megláttam
a megzenésítés lehetőségét, így „Ma” című szövegéből készítettünk is egy dalt,
mely mostanra nemrég megjelent verszenés albumunk címadó dalává vált, ez
hallható alább:
…és természetesen maga a
versszöveg:
Lukács Izabella: Ma
Ma csupán röpke gondolat vagy,
némán átszökve a függönyön.
A hajnal vinne, de az éjjel itt hagy,
és én újra emlékedbe ütközöm.
A párkányon ülsz, onnan nézel,
rád mosolygok és felöltözöm.
Én úgy sajnálom, ha hidegnek érzel,
de kihűlt mostanra ócska ösztönöm.
A férfiak gyakran túl kéjesen mondják,
hogy a magány nekem olyan nagyon jól áll,
kiemeli csontos csípőm, és kerek mellem,
de azt akarom, hogy te sohase láss szebben!
Akkor tekints, ha remeg a comb, és
minket nyúz cafattá a feledés,
s előtted bátran lehull fakó bőröm,
összes foltom elkenődik és pöttyöm
szétgurul. Együtt keressük halkan aztán,
hogy mit rejt el előlünk a lepedőránc,
és mit látunk majd akkor egymás ósdi arcán,
ha elmúlt az egész élet, s vele a románc.
Üres az ágyam. Velem a szoba
rikoltva üvölt már át a füstön,
hogy miként lehettem ilyen ostoba...
Pofozom magam, nem kell, hogy megüssön
bárki is. Engem vagy te bánts, vagy senki
ne érjen hozzám, másnak úgysem hagyom.
Buta vagyok, hagytalak menni,
és hiába futok már vakon.
Ujjamra halva ég a cigaretta,
és szemembe fagy csendben az esti könny.
Neked adom, ó, mindenem ma!
Szeretkezz velem, Édes Közöny!
(Bár a
dalváltozatban az eredeti szövegből kihagytunk két verssort – hogy tartani
tudjuk a szerzemény zenei szerkezetét – szerintem így is az egyik meghatározó
dalunk született meg a „Ma” -nak köszönhetően.)
Ezekkel együtt – olvasva Izabella
verseit, és elmorfondírozva alkalomszerű, egyeztetésre alapuló, de olykor
magvasabb levélváltásainkon – úgy éreztem, hogy a fiatal versíró olyan költői
minőséget és szellemi entitást képvisel, mely manapság (főleg a fiatalok
körében) igen ritka, és ami további bontogatással (újra)teremtő erejű gondolati
magvakat kelthet ki, akár a költészet nagy egészére nézve is. Így interjút
kértem tőle, melyben a költészetről, költői létről, a kortárs irodalom
helyzetéről kérdeztem.
Jelen cikk tulajdonképpeni
hangsúlya is erre esik, az alábbiakban a vele készült interjút adom közre,
bízva abban, hogy a kedves olvasó is éppen annyira rácsodálkozik Izabella
gondolataira, ahogy nekem sikerült, miután megismertem állásfoglalásait.
„Mintha az ember a saját tagjaira kötött láncok csörgésének zenéjére
táncolna...” – interjú Lukács Izabellával
– Hogyan kerültél kapcsolatba a
költészettel, miért pont versekben fejezed ki magad? Volt-e / van-e olyan
szerző, akit mesterednek, esetleg példaképednek tekintesz, vagy hatással volt
rád?
– Amióta olvasni tudok, rengeteg könyvet elfogyasztottam már. Faltam a
verses- és novellásköteteket, 8 évesen Ady és Csáth Géza művei voltak a
kezemben, míg más korombeliek maximum a Micimackót és a Kisherceget forgatták
át néha. Ahogy teltek az évek, egyre komolyabb és nehezebb írásokkal találtam
szemben magam, és megmagyarázhatatlan öröm volt – fiatalságom ellenére vagy épp
amiatt – érteni őket.
Emlékszem, felvételizni készültem a Zalaegerszegi Zrínyi Miklós Gimnáziumba,
az alma materbe, amiről büszkén mondhatom, hogy az ország egyik legjobb
iskolája, rengeteget tanultam ott a tananyagon kívül is életről, erkölcsről, és
leginkább magamról. Remek tanáraim voltak mind gimnáziumban, mind általános
iskolában. Utóbbi kapcsán elengedhetetlen megemlítenem Rétyi tanárnőt, minden
felkészítéssel töltött órára kellett írnom egy novellát kötött témában. Egyik
reggel ott álltam a tanári ajtajában, spirálfüzetet szorongattam és a „Megírtad
a novellát?” kérdésre lányos zavaromban odavetettem, hogy „Nem tanárnő.
Verseket írtam.” Végül is felvettek, Bajnóczy Zoltán tanár úr és Bertók tanárnő
kezeibe kerültem. Nyűgnek éreztem mindig, hogy nekem nem lehetett írnom, nekem
írnom kellett, mégis mindannyiukra hatalmas hálával és szeretettel gondolok.
Nem volt egyszerű gyerekkorom, valamivel mindig fakardoztam magamban, és ha
írtam, úgy éreztem, csatát nyertem. Így indult, és tart azóta is.
A versek sokkal közelebb állnak hozzám a dallamosságuk és a dinamikájuk
miatt. A kötött formákat ezért is szeretem jobban. Mintha az ember a saját
tagjaira kötött láncok csörgésének zenéjére táncolna. Van benne valami végtelen
kettősség, a rabság-szabadság kényes kétsége, olyasféle, mint egy tragikomédia.
Így veszek le könyvet is a polcról. Ady, József Attila, Babits és Radnóti
mindig az asztalon vannak. Mindegyikükből egy kicsit magaménak érzek, ha csak
két sort talál is az ember lánya egy könyvben, amit annyira közel tud engedni
magához, hogy szinte beléég, olyan intim viszony alakul ki a szerző és az olvasó
között, hogy onnantól elválaszthatatlanok. Mindezek ellenére, ha tudnék sem
szeretnék Ady vagy József Attila lenni. Nekem a költészet önterápia,
önmarcangolás, önkifejezés. És ahogy Babits is mondja: „Csak én birok versemnek
hőse lenni”, így utat nem, de irányt mindenképpen mutattak nekem.
– Hogy látod, mi a költő feladata
ma?
– Ma a költő dolga „fogyaszthatónak” lenni ebben a fogyasztói
társadalomban. És mivel egyre árnyaltabbak az igények, egyre több költőre van
szükség. Az a legjobb, ha az egyre több költő egyre egyformább, mégis egyre
különbözőbb. Mintha remek hangú énekeseket egy kórusba kényszerítenénk, mégis
mindenki szólista akar lenni, és az olvasó a karmester. Nagyon szép lehetne,
nagyon sok lehetőség van ebben.
Van, aki magának ír, van, aki másnak. Én sosem tudtam vállalni és viselni
azt a terhet, hogy megmondja bárki, hogy miről és milyen verset írjak. Mert úgy
gondolom, hogy a költészet egyik alapvető feladata ez, hogy mindenkinek legyen
és megtanulja használni a saját hangját.
– Mi a véleményed a kortárs költészetről, publikálási lehetőségekről, illetve szoktál-e kortárs eseményekre járni, van-e kedvenc közeged?
– Követem a kortárs irodalmat, vannak kiemelkedően jó poétáink, már-már
irigylésre méltó tehetségek, és örülök ennek. Annak nem, hogy rengeteg ilyen
ember tűnik el a feledés homályában, mert ha nem vagy trendi, akkor semmi sem
vagy.
Klasszikusainknak sosem volt ennyi alkalma sem a megismerésre, sem a
megismertetésre.
A szlovén határon innen és túl, leginkább megyén belül lehetőség szerint
részt veszek az ilyesfajta rendezvényeken. Fiatal vagyok, itt az egyik
legfiatalabb, mégis mondhatom, hogy barátibbak már ezek az események, többek,
mint irodalmi összejövetelek.
Nekem nagyon fontos a múlt, abból vagyok. Nem tudok elszakadni tőle.
Ragaszkodom a hazám, a nemzetem múltjához, a gyerekkoromhoz, minden tegnaphoz,
aminek köze van hozzám és a mához.
Imádom az otthonom, Zalát, és a Muravidéket. A verseim és én is mind
ezekből épülünk fel. A gyerekkori emlékeim, az erdők, a vadak, a Kerka, még
Lovászi olajipari szerepe is többet tanított, mint bármelyik tanárom, azóta
tudom, hogy a legnagyobb értékek mindig a felszín alatt vannak.
Ezek a képek, ha nem írnám le, rég kifakultak volna már.
Ugyanígy az elmúlt szerelmeim arca. Ha nem írnék, az idő is csak kifolyna a
kezeim közül, ami a legdrágább dolog, amit valakinek adhatok és valakitől
kaphatok.
A költészet nekem olyan, mint a festés. Részletekkel telve megfigyelni a
vers tárgyát, majd valósághűen megörökíteni, hogy örökké olyan legyen, mint a
múltban.
– Tervezel-e saját kötetet?
– Épp emiatt szeretnék kötetet
is. Valami kézzelfoghatót a tegnapokból. Konkrét terveim vannak, egyedül és
egymás mellett is jól működő szövegeket fognék össze, tematikailag nem tarkán,
hanem palettaszerűen egymásba simulóan, hogy egy izgalmas, de harmonikus,
hatalmas képet kapjak arról, amit Lukács Izának hívnak.
– Mit javasolsz azok számára,
akik versírásra adják a fejüket és költőként fejlődni, érvényesülni
szeretnének?
– Úgy hiszem, ahhoz, hogy valaki
írni tudjon, tudnia kell olvasni is. Ha határozott elképzelése és ízlése van az
olvasmányai iránt, ugyanez átvihető az írásaira is. A kritika pedig egy alkotó
legjobb barátja és a legnagyobb ellenfele is. Tudnia kell kezelni és tudnia
kell, hogy az, amit ír, mennyire erős. A gyenge vers is lehet jó vers a maga
közegében, biztos vagyok benne, hogy vannak olyan fiókok, amikben hadseregnyi
vers van, viszont amíg ők nem masíroznak ki onnan, az alkotónak az önkritikáján
kívül nem lesz lehetősége az erőtlenebb katonákat felfegyverezni, ergo kardokat
elő és mindenki írjon, aki teheti.
(Szinay Balázs)
0 Megjegyzések